Wednesday, December 8, 2010

Puding Karamel

Awal Muharram 1432 jatuh pada 7 dis 2010...Selamat menyambut tahun baru islam....

So konon2 sempena tahun baru nak ler buat mkn2...Puding karamel nie lama dah aku tngk resepinye...tp x ada kekuatan pun nak buat disebabkan resepinye menggunakan telor yg banyak..aku x suka la klau bau2 hanyer nie..x gemor nak mkn...hehe..pas tu ada la kawan aku dok cocok2 kata dia buat puding caramel nie sedap..aku hampir2 tergoder la...

so ini la hasilnye dimlm tahun baru...yg tak tahan projek nie buat awal kol 9 lg...senang jea buatnye..kejap jea dah siap..tp kene simpan peti ais dulu br sedap mkn..percaya x aku bngn kol 1 am...utk potong puding dan ambil pic nie...nie la klau dah gile masak..hahah
Puding karamel yg dah kene ubahsuai ikut suka aku

Kamera cap ayam..mutu agak kurang memuaskan..menarik la puding nie...color pun mengancum jea
Puas hati buat puding nie..

Dah kene potong

Karamel yg mengalir..mengancum u

Resepi aku x ingt ambil kat blog sape..aku cnp jea la..utk rujukan ms akan datang....

Puding Karamel


6 biji telur
1 tin susu pekat
1 tin air
1 penutup esen vanilla aku tambah 1 tutup lg esen Vanilla=2 penutup utk tidak berbau hanyer telor


Bahan untuk Sos Karamel


1/2 cawan gula pasir
Sedikit air


Cara Penyediaan Sos Karamel


Panaskan gula dengan sedikit air di dalam loyang bulat 7 inci di atas api kecil sehingga gula cair dan bertukar warna kuning keemasan. Tutup api dan ketepikan loyang biar gula sejuk.


Cara Penyediaan Puding


Pukul telur sehingga kembang. aku blander jea..
Setelah itu masukkan susu pekat, enen vanila dan air. msk dlm blander sekali ngan telor
Masukkan adunan ke dalam loyang berisi sos karamel dan kukus selama 25 minit atau sampai masak. utk mendapatkan puding yng halus kene menggunakan api yg kecik semasa mengukus-dlm 30 minit
Setelah masak sejukkan sebentar dan simpan di dalam peti sejuk. Setelah sejuk boleh lah di hidang.


** Semasa mengukus, ikat tutup kukus dengan kain supaya wap air tidak jatuh ke atas puding.


No comments:

Post a Comment